Blir det mye hjemmelaget fra dere i år?

Shrek

Nissekone
Reg.
13 Okt 2011
Innlegg
8.411
Dette året har jeg hatt mange prosjekter gående, med tanke på jul. Så jeg lurer på om det er flere som har lagd mye selv av gaver/adventskalendere/julepynt m.m. Også er jeg nysgjerrig på hva slags type prosjekter det dreier seg om
 
Har laga syltetøy av epler fra hagen, samboer har brygga øl, og jeg skal strikke kluter og julekuler.
Har tenkt å lage flere ting, men har ikke kommet så langt...
 
Jeg syr klær til tantebarn, syr avslapningsputer/nakkeputer til de større tantebarna. Syr klær til lillemors venner som skal ha gaver. Så lager vi jo litt pålegg og kaker til oss selv, koker drops, tar bilder til julekort selv,
 
Jeg har aldri lagd så mye til jul selv, som til denne julen. Jeg begynte i våres, men nå i høst fikk jeg idéer til enda mer, og som vanlig har jeg problemer med å innse hvor lang tid alt tar! :hva:

Her er det blitt to adventskalendere. Den ene er et hjemmelagd puslespill med tilhørende stoffpose, og en dekorasjonskalender med små skuffer som inneholder "jeg er takknemlig for..."-lapper.

Siste lørdag i november skal jeg lage hele tre dørkranser, en vanlig borddekorasjon (granbar, kongler, gullspray) samt et fat med adventskubbelys med litt pynt rundt

Bare 8 hjemmelagde julekort i år, da med rød og hvit kartong, stemplede motiver jeg har farvelagt

Men så tar det av, når det gjelder julegavene...
* heklebilde på 1m x 1,5m
* 8 lerret med akrylmaling, med påskrevet Bibelvers eller andre sitater
* 7 små broderier (6 av dem er "juletrepynt" fra Ateljé Margaretha)
* 6 små lavendelposer (materialpakker fra Panduro)
* 3 smykker lagd med emaljeringsteknikk
* 2 magnettavler (magnetmaling + ramme med decoupage)
* 2 kritt-tavler (tavlefolie + beiset ramme)
* kaleidoskop
* malt en bamsesparebøsse
* påmalt T-skjorte
* smykkeskrin med decoupage
* lite Norgesglass med julepotpourri (lages denne uken, med kongler og krydder)
* kakeboks med hjemmebakt til en tante med leddgikt (lages like oppunder jul)

Med unntak av materialpakkene, var dette stort sett materialer og utstyr jeg hadde liggende. Har jo betalt for det meste en eller annen gang, men ikke så store utgifter her og nå. Dessuten bruker jeg ting om igjen der det er mulig
 
Shrek: hvordan lagde du kaleidoskop?

Dere har jammen meg lagd mye Shrek, Nilleog Nisselise!!


Her er det ikke blitt laget så mye som det pleier i år.

Jeg har strikket og tovet et sitteunderlag til mamma. Dette blir en veldig spesiell gave, for mamma strikker som en racer og jeg har aldri strikket. Begynte å strikke litt rett frem og tilbake i fjor og lagde sitterunderlag til oss da, og et pledd. Så nå tenkte jeg å gi henne noe hun aldri før har fått av meg - altså en strikket gave:D

Det er vel det som er blitt pakket inn av hjemmelagde ting til nå.

Vi har ellers laget snømenn av sokker som står til pynt. Planen er å lage flere og å kanskje gi bort en del, men det blir kanskje fra vesla eller evt. som en førjulsgave fra meg. Vi får se.

Har også brent inn motiver/tekst på dørstoppere, men det har vel ikke så mye med jul å gjøre da de allerede er tatt i bruk og ikke ha julemotiv:knegg:

Vi skal ha juleverksted i starten av desember og da blir det laget flere ting. Også julegaver.

Sånn ellers er planen faktisk å lage litt trolldeig i dag. Den blir mest sannsynlig til å male og ha som juletrepynt.

Har ellers flere tanker i hodet mitt. Bl.a. er det noen små scrappede esker til tic-tac bombom jeg så på pinterest som jeg vurderer å lage. Men jeg er liksom ikke kommet helt i gang.
 
Ja, blir nok noe hjemmelaga som gis bort i år! :smile:


  • Oslo-anorakk (allerede gitt, var kombinert bursdags- og julegave)
  • Skappelgenser
  • Mange pannebånd
  • Flere par votter
  • Hjemmelaget jordbærsyltetøy med kvæfjordjordbær
  • Hjemmelaget adventskalender (er jo en slags julegave det og..?)
:glad:
 
Litt hjemmelaget har det da blitt

- strikket kronepannebånd til endel barn vi gir gaver til (de minste tante og onkel ungene våre, og ungene til ett vennepar av oss)
- hjemmelaget hvitløks og chili salt
- hjemmelagde julekort
- tennbrikett trekk i Marius mønster som svigerinna mi skal få
 
Morsomt å se så flinke der er og så mye fint som dere lager.


Jeg har aldri kommet så langt selv at jeg har laget julegaver, jeg deler litt av julebaksten med familien min, men det blir gitt bort før jul.


Hadde jeg vært litt flinkere til å planlegge kunne jeg sikkert ha strikket noen julegaver.
 
Kaleidoskop:

Utstyr:
* speilplast, 12cm x 12cm (ta av folien etter de er limt)
* tynn kartong (jeg har brukt glitterkartong) 17cm x 12cm
* blyant, linjal, lim, saks, evt pregekniv og 2 binders

Slik gjør du det:
* mål og klipp ut 3 biter av speilplasten, à 12cm x 4cm
* markér 4cm + 2mm + 4cm + 2mm + 4cm på baksiden av kartongen
* lim på speilbitene med 2mm mellomrom
* bruk pregekniv (eller baksiden av en smørekniv) mellom speilbitene og ved siden av den ytterste speilbiten
* brett til triangelform og lim sammen med den overlappende kartongbiten
* fest to binders slik at bitene holdes godt sammen mens limet tørker
* dekorér med det du måtte ha for hånden


Dette er et lite kaleidoskop, men har du materialer til det, bestemmer du jo størrelsen selv. Jeg kjøpte speilplast på Sløyd-Detaljer, og den var stoor, men jeg hadde andre bruksområder også som forsvarte kjøpet. Men har du tre like store speilbiter av noe slag, kan du sikkert bruke dem. Poenget er triangelformen og at speilene speiler hverandre.
 
Så koselig å lese om alt dere lager.

Her har det ikke blitt så mye forskjellig som i fjor. Det har gått mest strikkede kluter og strømper, og nå er jeg igang med votter.

Jeg skal også scrappe noen julekort.

Håper å få gjort litt mer til neste år.
 
Blir ikke mange prosjektene med hjemmelaget, men noen.

¤ Skal bestille 4 kalendere, bildene har jeg to tatt jevnt over hele året. Så det er jo et prosjekt jeg har hatt over lang tid.

¤ Så laget vi sikkert noen julekort (scrapping).

¤ Skal lage hjemmelaget vaniljefudge å gi bort i julegave i år.

¤ Og så skal jeg lage slike "brennbriketter" av dorullet å gi bort i en litt penere innpakning (glass, eske ol). Samme med vaniljefudgen.

:xmas010:
 
Jeg har aldri lagd så mye til jul selv, som til denne julen. Jeg begynte i våres, men nå i høst fikk jeg idéer til enda mer, og som vanlig har jeg problemer med å innse hvor lang tid alt tar! :hva:

Her er det blitt to adventskalendere. Den ene er et hjemmelagd puslespill med tilhørende stoffpose, og en dekorasjonskalender med små skuffer som inneholder "jeg er takknemlig for..."-lapper.

Siste lørdag i november skal jeg lage hele tre dørkranser, en vanlig borddekorasjon (granbar, kongler, gullspray) samt et fat med adventskubbelys med litt pynt rundt

Bare 8 hjemmelagde julekort i år, da med rød og hvit kartong, stemplede motiver jeg har farvelagt

Men så tar det av, når det gjelder julegavene...
* heklebilde på 1m x 1,5m
* 8 lerret med akrylmaling, med påskrevet Bibelvers eller andre sitater

Her leste jeg da "lerret med akrylmaling, med påskrevet Beliebers og andre sitater" (som i J.Bieber fans....) Jeg måtte lese det tre-fire ganger før det ble riktig. :knegg:
 
Kaleidoskop:

Utstyr:
* speilplast, 12cm x 12cm (ta av folien etter de er limt)
* tynn kartong (jeg har brukt glitterkartong) 17cm x 12cm
* blyant, linjal, lim, saks, evt pregekniv og 2 binders

Slik gjør du det:
* mål og klipp ut 3 biter av speilplasten, à 12cm x 4cm
* markér 4cm + 2mm + 4cm + 2mm + 4cm på baksiden av kartongen
* lim på speilbitene med 2mm mellomrom
* bruk pregekniv (eller baksiden av en smørekniv) mellom speilbitene og ved siden av den ytterste speilbiten
* brett til triangelform og lim sammen med den overlappende kartongbiten
* fest to binders slik at bitene holdes godt sammen mens limet tørker
* dekorér med det du måtte ha for hånden


Dette er et lite kaleidoskop, men har du materialer til det, bestemmer du jo størrelsen selv. Jeg kjøpte speilplast på Sløyd-Detaljer, og den var stoor, men jeg hadde andre bruksområder også som forsvarte kjøpet. Men har du tre like store speilbiter av noe slag, kan du sikkert bruke dem. Poenget er triangelformen og at speilene speiler hverandre.

Dette hørtes spennende ut. Kunne du lagt inn bilder av fremgangsmåten og det endelige resultatet? (Jeg er elendig på håndarbeid, og må ha det inn med sugerør...)
 
Dette hørtes spennende ut. Kunne du lagt inn bilder av fremgangsmåten og det endelige resultatet? (Jeg er elendig på håndarbeid, og må ha det inn med sugerør...)

Beklager, jeg har sluttet helt å legge ut bilder på nettet.

Grunnoppskriften har jeg herifra, med noen små endringer, altså. Jeg ville ha litt større overlapping, fordi det ble litt snaut, i alle fall da jeg brukte glitterkartong
 
Her leste jeg da "lerret med akrylmaling, med påskrevet Beliebers og andre sitater" (som i J.Bieber fans....) Jeg måtte lese det tre-fire ganger før det ble riktig. :knegg:

Hehe, ikke mye Bieber-fan her, nei :nissefnis:
 
Koselig å lese om alt det dere lager! :smile:

I år får 2/3 av alle på gavelista mi hjemmestrikka gaver av meg (flere av dem riktignok med noe i tillegg) :smile: Godt fornøyd med at så mange får hjemmelaga, ikke minst fordi jeg vet at alle som får det setter pris på det!
Går stort sett i kluter, sokker og luer, men også et par større prosjekt (blant annet en Mariusgenser, som mottaker riktignok vet om).
 
12219596_10205025447865328_1259923765866346504_n.jpg



Her har vi lagd snømannkuler i dag! :smile:
Håndavtrykkene til treåringen er foreviget på julekuler som skal deles ut til mormor, to tanter og en onkel.
Lagde noen ekstra som vi blir å henge i vårt eget tre også! :smile:
 
Tilbake
Topp Bunn