Dropskoking

Mosse

Julebrus
Reg.
10 Aug 2012
Innlegg
2.875
Sted
Møre og Romsdal
Vi brukte alltid å lage drops til jul når barna var små, men nå begynner det å bli noen år siden. Vi har tenkt å ta opp tradisjonen i år og må kjøpe inn alt av ingredienser, utstyr har vi.

Ser Panduro tar 59 kr for 350 g druesukker. Noen som vet hva de tar for druesukker på apoteket? Noen andre plasser jeg kan få kjøpt druesukker?

Sitronsyre koster 69 kroner for 100 g på Panduro, men det må da gå an å bruke sitronsyre kjøpt på vanlig matbutikk? Mener det koster langt mindre der...

Det begynner å nærme seg jul, men jeg lurer på om jeg skal ta sjansen på å bestille noen gelefarger på ebay og håpe at det kommer frem i tide.

Noen som vet hva jeg skal søke på om jeg skal søke på Ebay på titandioksid, salmiakksalt, lakrisekstrakt, næringsmiddelfarge?

Skal ha så mye på en gang, så det ville vært flott å kunne spart noen kroner her. Håper noen av dere har gode tips :ok:
 
Vi kjøpte et sett fra panduro for noen år siden og det eneste vi har trengt å fylle på siden er druesukker og sitronsyre. Vi har handlet begge deler på apoteket for det var rimeligere der. Lurer på om jeg kanskje må sjekke datostemplinga på farge og smaker i år??:sjokk:
 
Jeg har også sett fra Panduro, men dato er utløpt :smile: Kjøpte det første settet for over 10 år siden, men ikke så lenge siden jeg kjøpte det siste, for tenkte det var greit med et ekstra :smile: Skal sjekke hva druesukker koster på apoteket, hadde vært fint å spart noen kroner :glad: Har kjøpt meg et sett med 6 farger på Ebay nå. Krysser fingrene og håper at det går an å bruke det (gelefarger) og at de kommer i tide :smile:

Tenkte jeg skulle invitere jentungens bestevenninne og hennes mamma på dropskoking før jul, for det har de aldri prøvd før :glad:
 
Jeg syns de fargene til panduro er utrolig kjekke. Ser for meg at gelefarger ikke kommer til å fungere. JEg vet ikke hvorfor. Nå er jeg ikke så nøye på datoen på fargene, men druesukker og sitronsyre hadde vært kjekt å kjøpt andre steder.
 
Kjenner jeg er litt i tvil om de fargene jeg har kjøpt jeg også Nisselise :jupp: , men det er gelefarger på flaske med dråpeteller, så har et lite håp. Hadde jeg skulle hatt bare en farge eller to, så hadde jeg kjøpt på Panduro, men med 69 kroner fargen blir det jo fort ei lita formue... Hva syns du er akseptabel datooverskridelse du da? Lurer nemlig også litt på de fargene og smakene... tror det er noen få måneder over tiden og tenker det eventuelt bare går utover styrken på fargen og at det kanskje smaker mindre av smakene... Får ta en prøvelaging tror jeg :smile: Smakene kjøper jeg på Panduro tenker jeg. Skal en tur til Trondheim på lørdag og håper å finne et godt utvalg der. Salmiakk og lakrissmak er et must i hvert fall, det er yndlingsvariantene her i huset :glad: Sitonsyre tenker jeg at sikkert er rimeligere å kjøpe på vanlig matvareforretning, innbiller meg at de må ha lavest pris på sånt...
 
Jeg har ikke laget drops, så jag har ikke noe råd til deg. Kitchn har godt utvalg av farger og smak fra Cakas, kanskje du finner noe der du kan bruke. Jernia vet jeg også har/har hatt varer fra Cakas.
 
Nå kom jeg til å tenke på at jeg har jo ei sånn startpakke til dropskoking liggendes her, skal jammen meg se om jeg får kokt drops før jul :smile: Aldri gjort det før, egentlig ett prosjekt jeg og svigerinna mi hadde.. men tenker jeg får med meg gubben :smile:
 
Har ikke tenkt på Kitchen, Juletrekula, men skal jammen ta en tur å se. men, tenker kanskje at prisene er like de på Panduro :smile:
 
Det bør du jammen prøve IretC, for dropskoking er moro :glad: Lurt å minst være to når en koker drops, for det blir litt hektisk akkurat når dropsmassen helles over på matta :smile:
 
Føler meg som en skikkelig gjerrigknark her egentlig, men har tenkt å lage noen "kokinger" med drops og da flyr fort en 5-hundrings og vel så det, så derfor spareblusset altså :knegg: Kan jeg ikke bruke de fargene jeg har kjøpt på Ebay, så kan jeg heldigvis bruke de til mye annet.
 
Om det er smakene som er gått ut på dato, så blir de bare svakere, så man må bruke mye mer av de om de er gått ut på dato. Farger og smak spiller ingen rolle om er gått ut på dato for et år siden. Det er bare å ha i litt ekstra ;)

Her i huset kan vi lage drops i samme farge, med forskjellige smaker også da. Det er vel bare lakrisdropsene og polkagrisene vi er litt nøye på fargen på, så om de andre har samme farge, men ligger i ulike merkede glass slipper vi å kjøpe så mange farger
 
Sist redigert:
Da skal jeg jammen prøve ut de fargene og smakene jeg har altså, så trenger jeg bare å kjøpe til yndlingssortene våre :glad: Hvis jeg ikke husker helt feil, så gikk de ut nå i oktober..., så da skal det nå vel gå greit...

Gleder meg til å koke drops igjen, men skal prøve å holde meg til vi kommer til desember, for jeg må jo ha noe koselig å skrive i juleboka mi :a7:
 
Ja jeg har brukt smaker i mange år etter at datoen er gått ut. Må bare ha ilitt ekstra. En grei måte å få brukt opp smakene på :smile:
 
Da tror jeg ikke at jeg gidder å sjekke datoen på mine. Jeg regner også med at de holder i mange år etter "best før dato".
 
Tilbake
Topp Bunn