Hjemmelagede meiseboller

Bliss

Julekonfekt
Reg.
1 Okt 2012
Innlegg
1.539
Jeg tenkte det kunne være koselig å lage meiseboller og annen fuglemat sammen med barna. Har kikket litt på nett, og funnet mange smarte tips, bl.a. her. :nissesmil:

Jeg ser det brukes lettkokte havregryn, men trodde dette ikke var bra fordi det svulmer opp når fuglene har spist det. Noen som vet noen om dette?

Ellers synes jeg disse hjertene var helt fortryllende, så tror jeg må prøve noe slikt også :hjerte:.

Rosiner, bær, tørkede aprikoser, fuglefrø, solsikkefrø, jordnøtter osv. Det meste kan visst brukes, bare det ikke inneholder salt.
Men hvordan er det da med brød og kakesmuler? Det er vel som regel litt salt i det?

Tar gjerne imot tips og kommentarer :e4:
 
Hørtes spennende ut! Å de hjertene var kjempefine/smarte :inlove:
Takk for tips, kanskje det blir laget noen slike her også :ok:
 
Vi bruker å lage meiseboller etter å ha lagd smultbakst hjemme. Bruker å ha solsikefrø i melkekartonger, legge i en snor og fylle over smultrestene fra baksten. De er ikke så pene, men fuglene koser seg i allefall :smile:
 
Oi, vi har gitt havregryn. har aldri tenkt på at det sveller! Håper noen vet her inne.

Det er en annen tråd om dette, og der ble det sagt (tror jeg) at aprikoser og tørka frukt kunne inneholde for mye sukker. Men hjertene var flotte da:nissesmil:

Brød gir vi også, det er hjemmelaga så inneholder ikke mye salt.
 
Her var det gode råd og tips. Jeg må lage litt slikt tror jeg.
Spiser fuglene rognebær? Vi har MASSE rognebær rett utfor mamsen, så jeg kan plukke vilt der.
 
Ikke kommet så langt med de hjemmelagede ennå, men har ihvertfall hengt ut mat. Og det kommer til god nytte ser det ut som. Stadig småfugler som spiser der, og jeg har allerede etterfylt fuglemateren en gang :e4:

Taien: Vet ikke om de spiser rognebær. Men det skader neppe, og det pynter jo fint, så er nok bare å prøve. Hører gjerne hva du finner ut :smile:
 
Her har de testet meiseboller og den hjemmelagde er helt klart best. Men også disse har lettkokte havregryn, så jeg tror nok ikke det er så farlig. Må huske på det er masse snadder i disse bollene og fett, så det kan jo være de sveller før de blir spist. Når vi har de i skuffer og skal skal de jo oppbevares tørt. Det er slettes ikke bestandig det er tørt ute, så jeg tror nok dette går helt bra. Har ikke sedd mange døde rundt brettet mitt, unntatt de katten har tatt da...
 
En oppdatering på meiseboller:

Hageblogger Anne Havåg Holter-Hovind på Moseplassen skal nå skrive fast om hage hos Oslo.no nå fremover!
Her er et flott innlegg om meiseboller,for de som er interessert :glad:

Selv er jeg fortsatt ikke kommet lengere enn til planleggingsstadiet, så foreløpig er det bare de vanlige fuglematerne som er i bruk.
Men jeg jobber med saken....
 
Hei :smile:
Jeg la merke til at det var litt trafikk inn her til bloggen (jeg er altså Moseplassen-Anne), og så ser jeg dere har noen spørsmål.

* Det er ikke et problem med havregryn!*

Jeg trodde også det før, for det står en par steder "på internett", men jeg har dobbeltsjekket med ornitologer, og dette stemmer ikke. Du kan gjerne gi havregryn, både i meisebollene og i tørr form.

Det en helst _ikke_ skal gi er tørket kokosnøttmasse.

Så til spørsmålet om rognebær. Fuglene eeeelsker rognebær! I mitt nabolag rekker de ikke å modne engang før fuglene raider trærne, ellers hadde jeg plukket masse av de og tatt inn for å lage dekorativ mat om vinteren. Bær er sunt og godt for fuglene, og det er endel av fuglene som lever utelukkende på bær og frukt om vinteren, så om du tilbyr litt slikt så vil det kunne føre til at du får noen nye arter på foringsplassen din. (Men, vær obs på at fuglene har veldig individuelle smakspreferanser, så det hender her at det som går ned på høykant ett år, ikke røres det neste).

Om noen lurer på noe mer så er det bare å spørre! Nå laget jeg meg faktisk en brukerkonto for å svare her ettersom jeg synes dere hadde gode spørsmål og en fin tråd, så dette er ikke et forum jeg følger med i til vanlig, men jeg følger med i denne tråden her, og ellers så er det flottesen å spørre i kommentarfeltet på bloggen :smile:
 
Hei Anne HHH. Så hyggelig av deg å lage en brukerkonto her for å svare på våre spørsmål. Tusen takk :smile:

Og tusen takk for tips og svar på mange spørmål. Håper mange her fikk glede av det.

Nå var det jo jeg som startet denne tråden, og har linket direkte til din blogg. Jeg burde nok kanskje ha kontaktet deg først, og spurt om det var greit for deg. Så jeg beklager så mye for det. Jeg kan nå bare sende videre oppfordringen om å spørre direkte i bloggen din ved behov :jupp:
Moseplassen er forøvrig en kjempefin blogg.

Ha en fin dag videre :smile:
 
Hei :smile:
Jeg la merke til at det var litt trafikk inn her til bloggen (jeg er altså Moseplassen-Anne), og så ser jeg dere har noen spørsmål.

* Det er ikke et problem med havregryn!*

Jeg trodde også det før, for det står en par steder "på internett", men jeg har dobbeltsjekket med ornitologer, og dette stemmer ikke. Du kan gjerne gi havregryn, både i meisebollene og i tørr form.

Det en helst _ikke_ skal gi er tørket kokosnøttmasse.

Så til spørsmålet om rognebær. Fuglene eeeelsker rognebær! I mitt nabolag rekker de ikke å modne engang før fuglene raider trærne, ellers hadde jeg plukket masse av de og tatt inn for å lage dekorativ mat om vinteren. Bær er sunt og godt for fuglene, og det er endel av fuglene som lever utelukkende på bær og frukt om vinteren, så om du tilbyr litt slikt så vil det kunne føre til at du får noen nye arter på foringsplassen din. (Men, vær obs på at fuglene har veldig individuelle smakspreferanser, så det hender her at det som går ned på høykant ett år, ikke røres det neste).

Om noen lurer på noe mer så er det bare å spørre! Nå laget jeg meg faktisk en brukerkonto for å svare her ettersom jeg synes dere hadde gode spørsmål og en fin tråd, så dette er ikke et forum jeg følger med i til vanlig, men jeg følger med i denne tråden her, og ellers så er det flottesen å spørre i kommentarfeltet på bloggen :smile:

:ok:
 
Hei Bliss. Det er kjempehyggelig om dere lenker til moseplassen! Naturligvis, lenk i vei! Jeg blir superglad jeg når noen vil anbefale det jeg skriver videre, enten det er fra forum, blogger, facebook eller over kafebordet :klappe:

Jeg skjønner godt at det er enklere å spørre hverandre om råd her i denne tråden enn å spørre noen på en blogg man kanskje ikke har noe forhold til. Men nå håper jeg at jeg har gjort meg selv litt mer ufarlig, og så må dere altså gjerne spørre, så svarer jeg :smile:
 
Så koselig med meiseboller,og her var et mange gode forslag :smile:


Her er også noen :

168533211025407438_VThI0oTX_c.jpg



14003448810833937_V6q4pTwt_c.jpg
 
Anne HHH: Kjempefint :ok:

Muzti: Den øverste var helt nydelige :hjerte: Lurer på hvilken sort røde bær det er pyntet med.
Og den flasken var smart. Kanskje skjærene ikke kommer så lett til maten i den. Og siden det snart er jul, kan den jo alltids pyntes med noen pene nisseklistremerker :nissefnis:
 
Anne HHH: Kjempefint :ok:

Muzti: Den øverste var helt nydelige :hjerte: Lurer på hvilken sort røde bær det er pyntet med.
Og den flasken var smart. Kanskje skjærene ikke kommer så lett til maten i den. Og siden det snart er jul, kan den jo alltids pyntes med noen pene nisseklistremerker :nissefnis:


Tranebær?
 
Så koselig og nydelige bilder!:glad: Jeg har tenkt mange ganger å lage meiseboller selv, har til og med oppskrift, men har ikke fått ut finger'n gitt:nissefnis:. Skal prøves på nyåret eller i romjulen
 
Tilbake
Topp Bunn