Hjemmelagede meiseboller

Jeg har heller ikke laget med delfiafett bruker matfett vi også. Delfiafettet er hardere enn matfettet, det kan være derfor det ikke er så populært hos fuglene.


Meisebollene går unna her også. Hang opp ny stor meisebolle forrige helge (laget i melkekartong, brettet ut og fylt helt opp), den er snart spist opp. Må nok henge ut en ny i morgen eller i overmorgen. Har en til på lager. I tillegg får de peanøtter, vanlige solsikkefrø og kjøpte meiseboller (henger i et tre).
 
Har såvidt lest litt på den linken som lå i første innlegg. Ser det skal være lettkokt havregryn i slike. Går det ann å lage av havregrøt? Altså at man bruker grøten og putter noe fett elller noe slikt også oppi??

Har aldri laget meiseboller/pynt før så jeg aner ikke, bare spør. Har nemlig rester av ferdigkokt havregrøt stående etter i går, og hvis det kan brukes så gjør jeg jo det i stedet for å kaste det.

Jeg har ikke fuglefrø, solsikkefrø eller noe slikt liggende.
 
Jeg har heller ikke laget med delfiafett bruker matfett vi også. Delfiafettet er hardere enn matfettet, det kan være derfor det ikke er så populært hos fuglene.


Meisebollene går unna her også. Hang opp ny stor meisebolle forrige helge (laget i melkekartong, brettet ut og fylt helt opp), den er snart spist opp. Må nok henge ut en ny i morgen eller i overmorgen. Har en til på lager. I tillegg får de peanøtter, vanlige solsikkefrø og kjøpte meiseboller (henger i et tre).
Da kan det nok være derfor.
Kanskje jeg må lage nytt til uka, for det som henger ute nå vil de ikke ha.

Jeg har fylt foreren to ganger i dag, og nå er det tomt igjen.
Det blir nok mindre mat å finne ellers, når det begynner å snø.



Har såvidt lest litt på den linken som lå i første innlegg. Ser det skal være lettkokt havregryn i slike. Går det ann å lage av havregrøt? Altså at man bruker grøten og putter noe fett elller noe slikt også oppi??

Har aldri laget meiseboller/pynt før så jeg aner ikke, bare spør. Har nemlig rester av ferdigkokt havregrøt stående etter i går, og hvis det kan brukes så gjør jeg jo det i stedet for å kaste det.

Jeg har ikke fuglefrø, solsikkefrø eller noe slikt liggende.
Havregrynet er vel ferdig svullent når det er kokt, så tror det går fint.
Men bare dersom du ikke har hatt salt den.
Fuglene spiser ikke snø, og finner ikke vann nå, så de må ikke få noe med salt i.
 
Det går sikkert fint å bruke grøten Carnita, men du bør nok ha ganske mye fett i blandingen, grøten vil fryse til om det blir kuldegrader hos dere.


Lettkokte havregryn som det står oppskriften betyr vanlig små havregryn som er lettkokte når vi kjøper dem. De store havregrynene er ikke kokt og de kan vi ikke bruke til fuglene.


Bliss: Helt sikkert, så mye snø som det er i skogen nå vil det helt klart gå mer fuglemat, ser det i dag hos oss. Nå er også både grønn- og gråsisik å se på fuglematen.
 
Jeg kasta det til slutt. Måtte få inn i oppvaskmaskina. Men godt å høre at man kan bruke det! Så vet jeg det til en annen gang:D Hadde ikke salt i - så da hadde det jo funket helt fint :smile: Jeg bruker kun små lettkokte havregryn til grøt, de store bruker jeg kun til knekkake.
 
Tilbake
Topp Bunn