Hjemmelagede meiseboller

Tror vi sier meisebøtte :knegg: jeg - se her på Fuglevennen.no
:sjokk:

Må bare innrømme en ting. Jeg vrei meg når jeg så bildet på siden du linket til.... Det er flaggspett som har vært her i to dager nå. Hakker og hakker og hakker på alle vinduene på sørsiden av huset. Jeg blir gaaaaal!!! Katta jeg har er det null hjelp i, hun titter bare dumt på meg når jeg ber henne ta fuglen... har ingenting i mot fulger altså, bare de som hakker og flakser på vinduene mine...:dunk:
 
Rosepus: Uff da, flaggspetten er fine fugler og greit som gjester på fulgebrettet, men hus og vinduer kan de veldig gjerne la være i fred. Heldigvis har ingen av dem hakket på huset vårt. Sjelden gjest på fuglematen her - det skal vi kanskje være glade for.
 
Jeg skulle nok ha prøvd å laget selv,og hengt ut her.
Har 5-6 ekorn som klarer å få de ut av beholderen jeg kjøpte.
Her henger sånne små,3 stk i 3-4 dager.
 
Rosepus: Uff da, flaggspetten er fine fugler og greit som gjester på fulgebrettet, men hus og vinduer kan de veldig gjerne la være i fred. Heldigvis har ingen av dem hakket på huset vårt. Sjelden gjest på fuglematen her - det skal vi kanskje være glade for.
Jeg har en du kan få, helt gratis!! På'n igjen i dag... hakk, hakk, hakk.... :gal:
 
Tror jeg må prøve å lage en sånn stor en :nissesmil:
Her er skjæra så frekk at jeg tror den ville sjålet seg en traktor hos nabobonden og kjørt vekk hele meisebollen dersom vi hadde hengt opp noe slikt :knegg:
 
Jeg har ikke prøvd dette, men HER er et forslag til fuglemater laget av terrakottakrukker. Synes den var kjempefin, men er litt usikker på hvor godt det hullsystemet for fuglefrø virker.

Noen som vil prøve seg? :nissesmil:
 
Her er skjæra så frekk at jeg tror den ville sjålet seg en traktor hos nabobonden og kjørt vekk hele meisebollen dersom vi hadde hengt opp noe slikt :knegg:

Med Bliss løpende etter:knegg:

:nissefnis: Synes jeg ser det, vent på meg :kom:Skjæra har prøvd seg på meisebollen(e) her, men med lite resultat, bortsett fra en dag når en av dem greide å hakke ned en liten bit som hang igjen på snora.

Siden jeg skrev siste innlegg har det gått med flere kilo med meisebolle her, utrolig populært blant blåmeis, svartmeis, kjøttmeis, spettmeis, pilfink og en hakkespett som vet å fly sin vei etterpå ;)
 
:nissefnis: Synes jeg ser det, vent på meg :kom:Skjæra har prøvd seg på meisebollen(e) her, men med lite resultat, bortsett fra en dag når en av dem greide å hakke ned en liten bit som hang igjen på snora.

Siden jeg skrev siste innlegg har det gått med flere kilo med meisebolle her, utrolig populært blant blåmeis, svartmeis, kjøttmeis, spettmeis, pilfink og en hakkespett som vet å fly sin vei etterpå ;)
For tiden er det mest Prinsessa som jager skjæra her. Hun har visst misforstått det litt, for det er vel egentlig katter som jakter på fugler? :knegg:

Blir spennende å høre hvordan det går med kjempemeisebollen etter hvert. For det er jo absolutt en veldig grei måte å gjøre det på.

Nå for tiden er jeg ute annenhver morgen og fyller på 5 liter solsikkefrø i de to materne vi har. Så det går en del mat her også :jupp:

Jeg kjøpte en pakning med 3 halve kokosnøtter på europris. Mest for å få kokosnøttene og fylle i selv etter hvert. Men skjæra prøvde seg hele tiden, og tror de fikk med seg noen store biter etterhvert da maten begynte å løsne fra selve skallet, for plutselig var alle skallene helt tomme. De prøvde t.o.m å hakke løs på selve tråden de hang i, for å få hele kokosnøtten med seg :roll:
 
:nissefnis: Synes jeg ser det, vent på meg :kom:Skjæra har prøvd seg på meisebollen(e) her, men med lite resultat, bortsett fra en dag når en av dem greide å hakke ned en liten bit som hang igjen på snora.

Siden jeg skrev siste innlegg har det gått med flere kilo med meisebolle her, utrolig populært blant blåmeis, svartmeis, kjøttmeis, spettmeis, pilfink og en hakkespett som vet å fly sin vei etterpå ;)
Jeg må begynne å lære meg navn på fuglene ser jeg. Jeg vet bare av flaggspetten jeg... Har den fuglelydboka, men har ikke lest mye i den foreløpig.
 
Jeg må begynne å lære meg navn på fuglene ser jeg. Jeg vet bare av flaggspetten jeg... Har den fuglelydboka, men har ikke lest mye i den foreløpig.
Jeg er ikke flink med dette. Synes alle ser ganske like ut, sånn på avstand :rødme: Så jeg har vurdert den fuglelydboka for å lære meg litt :jupp:

Men i dag har vi i hvert fall hatt besøk av dompapen :sweet:
 
Jeg har ikke laget noen kjempemeisebolle - i alle fall ikke enda, men mulig vi lager en større en når det blir kaldt vær. Til nå har jeg laget i liters melkekartonger, de holder noen dager. Må lage ny dobbel porsjon med meiseboller i dag eller en av de nærmeste dagene.

Det er nok mest vanlig at det er katter som jager fugler ja, eller fuglehunder - men Prinsessa er jo ingen fuglehund, du får fortelle henne det ;)

Vi har også hatt besøk av et par dompaper - røde, så de var hanner. Skulle ønske de kom litt oftere/eller at det var noen flere av dem her, de er så vakre :smile:
 
Vi har også hatt besøk av et par dompaper - røde, så de var hanner. Skulle ønske de kom litt oftere/eller at det var noen flere av dem her, de er så vakre :smile:
Og jeg som var kjempestolt over å kjenne igjen dompapen. Så forteller du at det bare er hannen som er rød? :svime:

Måtte lete litt, og på Moseplassen fant jeg bilder av begge to. Hunfuglen ville nok gått under betegnelsen "titting" der jeg kommer fra (sammen med alle de andre småfuglene vi ikke kan navnet på :knegg: )


Joa, dompappen skal selv jeg klare å kjenne igjen:D

Det er fin pippip det!
Det er liksom julefuglen :hjerte:
Ihvertfall hannen :knegg:
 
Tilbake
Topp Bunn