Hobbyåret 2021

Status
Stengt for ytterligere svar.

Julehue

Stjernestøv
Reg.
24 Nov 2016
Innlegg
6.938
Sted
Halden - Østfold

Velkommen til et nytt år med MASSE INSPIRASJON! :inlove:




I denne tråden deler vi våre prosjekter - til nytte og glede for hverandre.
Hva lager du nå, eller hva har du planer om å lage?
Del gjerne både bilder, tips, linker og oppskrifter!
Det er koselig å lese om hva andre holder på med, og det er et fint sted å få inspirasjon.





Her kan du ta en titt på tidligere års hobbytråder:
Hobbyåret 2020
Hobbyåret 2019
[URL="http://www.juleglede.net/forum/showthread.php?9291-Hobby%E5ret-2018-Hvilke-hobbyprosjekter-driver-dere-med-akkurat-n%E5"]Hobbyåret 2018
[/URL]
Hobbyåret 2017
[URL="http://www.juleglede.net/forum/showthread.php?8089-Hobby%E5ret-2016.-Hvilke-hobbyprosjekter-driver-dere-med-akkurat-n%E5"]Hobbyåret 2016

[/URL]Hobbyåret 2015




dCHVhFMl.jpg

Bilde lånt fra pinterest
 
Jeg har strikket et temperaturteppe/årsteppe. Begynte 1. januar i 2020 og ble ferdig på nyttårsaften. Har strikket en stripe frem og tilbake hver dag. Fargen på stripen er det temperaturen ute som har bestemt. Jeg ville ha et teppe i grønne og orange/røde toner, men 2020 var et annerledesår på mange måter(!) så det ble dårlig med grønne striper (kuldegrader), men syns teppet ble ganske fint uansett.
Har strikket med et godt ullgarn, og teppet ble drøyt 1 m bredt og litt over 3 m langt.
På bursdagene våre har jeg strikket inn en tynn sølvtråd. mellom månedene har jeg strikket inn en grå stripe, kun for at jeg selv syns det er moro å skille på månedene.

ashf4i3l.jpg
NPepS3fl.jpg

ashf4i3
 
Sist redigert:
Å, så fine strikkearbeider, Julehue :inlove:


Jeg sitter og leter etter inspirasjon til årets hjemmelagde bursdags- og julegaver. Ser litt etter hekling, enkel søm og noen prosjekter med naturmaterialer. Skal legge inn bilder etter hvert som jeg bestemmer meg for hva jeg vil lage :sweet:
 
Her har det vært litt dødt på hobbyfronten. Sliter med smerter i ryggen (artrose) som gir betennelse i setemuskelen. De smertene blir så altoppslukende at de tar litt fokus bort fra kreativiteten min. Men jeg har en god del syprosjekter jeg skal få til i løpet av vinteren.

- retro lappeteppe til lillemor (mitt første «quilte»prosjekt)
- something baloony (genser/topp til meg selv)
- genser til lillemor av et coockiemonsterpanel jeg kjøpte for to år siden i Kiel
- nattkjole til lillemors venninne
- skjørt til lillemor i stoff hun kjøpte seg for ikke så lenge siden

Har også en plan om å organisere syrommet mitt litt bedre.
 
Kjedelig når smerter setter en stopper for kreativiteten, Nisselise - håper du blir bedre og får kosa deg med hobbyprosjektene dine :hjerte:
 
Jeg melder meg inn i tråden. Men har ikke mye nytt og spennende å rapportere,
jeg holder ennå på med den lavendelfargede genseren jeg strikker.
Jeg har en del helseproblemer som har satt en liten stopper for fri utfoldelse,
men jeg har strikket bolen til opp under ermene samt en halv arm.
Bilde ligger i tråden for 2020, men jeg skal legge ut bilde når jeg blir ferdig.
Det kan ta tid, jeg er også litt skremt for jeg skal gjøre ting jeg ikke kan og
aldri har gjort før, jeg er spent på om jeg får det til.
 
Så kult med det teppet, Julehue! :klappe: Og veldig fin genser!

Gleder meg til å høre mer om ulike arbeid hos dere alle, og håper at kroppen lar dere gjøre det dere har lyst til etterhvert :klem:

:stjerne:

Jeg strikker på en basic barnegenser for tiden, i mørkeblå. Må prioritere å strikke ferdig Islenderen som broren min skal få i bursdagsgave etter det, han har bursdag i februar. Mista litt motet på den, fordi jeg blir så usikker på størrelsen og passform..
Dumpet jammen meg ned litt garn i posten i forrige uke; garn til litt småprosjekt i babystørrelser som jeg definitivt ikke trengte, samt garn til en sommertopp som nok blir prosjekt til senvåren eller sommeren. Satser på niks mer garnshopping på ei veeldig lang stund, helst resten av året. Med så mye garn liggende så må jeg definitivt begynne å prioritere det. Og så må jeg finne på noe lurt med alle restene.
Har lyst til å strikke litt mer mønster i år, og ikke bare ensfarga! Det får være et av årets mål :nissesmil:

Jeg har også lyst til å få sydd det handlenettet (som jo er så lett, men akk den prioriteringen..) til svigermor som jeg har tenkt på ei stund. Tar meg nok en tur på gjenbruksbutikken like ved her og ser om jeg finner noe fint jeg kan redesigne til handlenett. Bare håper jeg får symaskina til å funke, for sist gang jeg brukte den så var den ikke helt samarbeidsvillig.
 
Rowena: kjedelig å høre at det har stoppet opp litt, håper formen din blir bedre snart slik at du kan strikke litt igjen. Og jeg er sikker på at du klarer ting du ikke har gjort før også :klem: Ofte tror vi det er vanskeligere enn det faktisk er, det er bare å begynne - ta ett steg av gangen, og plutselig har du klart det! Gleder meg til å se det ferdige resultatet :hjerte:
Amaranth: Tusen takk :klem: Høres ut som om du også har mange spennende planer, lykke til med islenderen :ok: Gleder meg til å se tingene du lager :smile:
 
Lurer på om dere kreative sjeler kan hjelpe meg med litt inspirasjon. Jeg pleier å gi hjemmelagde gaver til tre tantebarn som er søsken. Til nå har de fått støpte lys og såper, toalettmapper, heklede matter med lysslange i, vintagelys, støvelknekt, evighetskalender i tre, hjemmesydde varmepakninger, T-skjorte m påtrykt navn, erteposer og blink, div broderier/juletrepynt/malerier, hjemmelagd bowling,...

Jeg ser etter enkle hekle- eller syprosjekter, eventuelt noe i tre. Problemet er at det er mye fint å lage til jentene, men sliter litt med nevøen som er 21 år til jul. Vil gjerne lage gaver som ligner hverandre litt, samtidig som de bærer preg av den enkelte mottager. Noen tips?
 
Gryteumderlag?
Skrin til medisiner?
Tøfler?
Kom på dette i farta. Plutselig tilbake om jeg kommer på noe mer.
 
Lurer på om dere kreative sjeler kan hjelpe meg med litt inspirasjon. Jeg pleier å gi hjemmelagde gaver til tre tantebarn som er søsken. Til nå har de fått støpte lys og såper, toalettmapper, heklede matter med lysslange i, vintagelys, støvelknekt, evighetskalender i tre, hjemmesydde varmepakninger, T-skjorte m påtrykt navn, erteposer og blink, div broderier/juletrepynt/malerier, hjemmelagd bowling,...

Jeg ser etter enkle hekle- eller syprosjekter, eventuelt noe i tre. Problemet er at det er mye fint å lage til jentene, men sliter litt med nevøen som er 21 år til jul. Vil gjerne lage gaver som ligner hverandre litt, samtidig som de bærer preg av den enkelte mottager. Noen tips?

Hjemmelagede, tovede gryteunderlag i ull er en veldig fin måte å bruke opp små og store garnrester på. Link til hvordan det gjøres ser du her :smile: Du rett og slett surrer små kuler /baller av ullgarn, legger de i en strømpe (knuter en knute på strømpa mellom hver ball), og tover i maskin. Sy sammen kulene etterpå - velg og vrak blandt de fargene du har eller lag ensfarget.
4AdzFDEm.jpg
Wz14SJYm.jpg
cXUAjVim.jpg
 
-Tovede sitteunderlag
-tøfler
- oversettere (eller hva heter egentlig de greiene du setter kaserollen på?) Jeg har en nydelig slik lagd av en bruker på jobb, som du kan få bilde av om du vil. Bare send pm.
-
 
Takk for gode forslag! :sweet:

Jeg venter på pakke med garn i posten. I mellomtiden har jeg dratt frem julebroderiet mitt igjen. Synes det er koselig å holde på med, men er overrasket over hvor lang tid det faktisk tar :sjokk: Jeg har aldri brodert så stort bilde med korssting før. De store bildene jeg har brodert tidligere, har vært halve korssting i ullgarn på påmalt strameie, og det går mye fortere!
 
Jeg venter på pakke med garn i posten. I mellomtiden har jeg dratt frem julebroderiet mitt igjen. Synes det er koselig å holde på med, men er overrasket over hvor lang tid det faktisk tar :sjokk: Jeg har aldri brodert så stort bilde med korssting før. De store bildene jeg har brodert tidligere, har vært halve korssting i ullgarn på påmalt strameie, og det går mye fortere!
Men så blir resultatet så utrolig vakkert!!! :smile: Så den ekstra tiden det tar er verdt det!
 
Men så blir resultatet så utrolig vakkert!!! :smile: Så den ekstra tiden det tar er verdt det!

Ja, det har du jammen rett i :jupp: Strameiebildene har sin sjarm, men korsstingbildene er best på å få frem detaljer og nyanser, synes jeg
 
En av mine nieser skal gifte seg med en amerikaner. Så nå har jeg heklet "sløyfer" de begge kan ha på seg, både på 17. mai og 4. juli :sweet:



pattern.php
 
Nå hekler jeg på sånne til mine venninner (som vokste opp med bare Skomakergata som adventskalender ;))

IMG_6420-1160x1160.jpg
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp Bunn