Hva var den siste juleboken du leste/hørte?

Arco

Juleengel
Reg.
3 Nov 2009
Innlegg
1.933
Unver filmer er det laget en tråd om hvilken julefilm en så sist. Så da tenkte jeg det kunne være koselig å ha en lignende tråd om bøker. Det er så mange bøker jeg ikke vet om, så da hadde det vært koselig å få noen tips. Skriv gjerne en liten anmeldelse også, sånn at en vet om en skal lese den eller ikke :nissesmil:
Så har jeg skrevet både lest og hørt. For jeg er veldig glad i Lydbøker også;)
:hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte: :hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte: :hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte: :hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte: :hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte: :hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:
Siste juleboken jeg hørte var julemysteriet. Den hører vi hver advent :ok:
Den handeler om en gutt som finner en gammeldags adventskalender hos en bokhandler. Den er magisk og forteller en historie hver dag fra nåtiden til jesu fødsel. En merkverdig reise gjennom tiden fra Norge til Betlehem. Superkoselig bok. :hjerte:

Siste boken jeg leste var 24 dager til jul. Også advenstbok og barnebok. Men kjempekoselig å ha som sengelektyre når gutten skulle legge seg. Eller, jeg hørte den vel mens han leste til meg :hjerte: Den handler om 2 mus og deres sager i desember. Med spennende opplevelser med katten på gården og nissen. Anbefales! Er vel mest beregnet for små barn, men min 9 åring likte den veldig godt. Måtte holde igjen sånn at han ikke leste hele på en kvald :nissefnis:
 
Jeg har lest Pulverheksa, det er lagt opp til at en da leser et kapittel hver dag i desember. Pulverheksa må hjelpe julenissen med ulike problemer, guttene elsket den når de var 4-6
år.
Etter 6 år ble det ulike historier fra Astrid Lindgren,men det var egentlig aldri kjempepopulært. Så ble det ei bok om Reodor Felgen og hans to venner, husker ikke helt hva den heter, men den liker de. De er 9 år nå. Men denne førjulstiden skal jeg lese Julemysteriet til dem.

Jeg har ei julebok fra Bokklubben som jeg leser litt i før jul hvert år. Den heter Bokklubbens Julebok . Står litt om tradisjoner, oppskrifter, noen julefortellinger, julesanger etc. Den er inndelt i advent, jul og nyttår. Og så har jeg kjøpt ei bok som heter Bare mjuke pakker, tror filmen Hjem til jul baserer seg på den boka, så den gleder jeg meg til. Og så gir Anne B Ragde bok om Berlinerpopplene meg god julestemning :smile:
:julekveld:
 
Den siste boka jeg leste og hørte var Hogfather av Terry Pratchett. Det er en fantasybok hvor Susan må ut og redde julen/julenissen (i den versjonen han fins på Discworld; The Hogfather) mens Døden prøver å holde troen på julenissen i live ved å late som han er julenissen. Dette er en fantastisk historie (skrevet utrolig godt) om håp og tro og menneskenes utrolige evner til begge. Jeg har den i papirformat, på lydbok og som miniserie fra BBC på DVD. Alle tre kan anbefales på det varmeste❤️
 
Så gøy at denne gamle tråden plutselig dukket opp igjen. Jeg tenkte faktisk i går om jeg skulle starte en ny tråd om juleromaner. De har jo blitt mer og mer populære i Norge de siste årene og jeg elsker å kose meg med feelgood/chicklit julebøker :love: Akkurat nå hører jeg Vinterkaos i Jönköping på Storytel. Den er på svensk, men det er bare koselig :sne:
 
Jeg har ikke lest noen nå, men de siste årene har jeg lest "En dag i desember", "Et ønske til jul", og "Ikke bare til jul".

Jeg vet jeg har "En annerledes jul" liggende som venter på meg på Kindlen i år, ellers har jeg lyst til å lese "24 gode gjerninger".
 
Tror bare jeg har lest en eneste bok om jul (unntatt en hel haug med barnebøker da) - og det er en krim: "Snøstorm og Mandelduft" av Camilla Läckberg.
Jeg elsker krim, og leser så og si aldri romaner, så det er ikke så rart jeg ikke har lest noen andre julebøker. Men i år har jeg faktisk en juleroman på øsnkelista mi: "Adventskalenderen" av Siri Østli.
 
Tilbake
Topp Bunn