Hvordan bruker jeg lakksegl?

Shrek

Nissekone
Reg.
13 Okt 2011
Innlegg
8.411
Jeg har diverse lakkstenger (rød, blå og gull) samt noen forskjellige segl. Jeg synes det er så stilig på julepost og julegaver, men jeg får det liksom ikke til! Det finnes jo "segl-klistremerker" å få kjøpt, men jeg ville så gjerne få det til på "gamlemåten"

Er det noen som har noen gode tips for vellykket resultat?
 
Jeg må innrømme at jeg ikke visste hva lakksegl var
Men skjønte det da jeg leste beskrivelsen din

En venninne av meg brukte voks husker jeg...
Men lakk? Ikke peiling...

Men er du sikker på at du ikke bare er for streng med deg selv?
Det skal vel se litt rotete ut skal det ikke? :smile:

Kanskje du får noen tips her?
Lagre
Lagre
 
Jeg tenner et stearinlys og snurrer enden på lakkseglet litt over flammen på stearinlyset. Tar jeg det for nært får jeg mye sot i lakken. Når lakken begynner å smelte (jeg snurrer for at det ikke skal dryppe) legger jeg en passende mengde smeltet lakk på et bakepapir før jeg stempler. Da kan jeg løsne dem fra bakepapiret og lime dem på julekort og slikt. Noen blir ikke så fine så de kan jeg smelte om på nytt om jeg bare fester de ytterst på den myke lakkstangen. Om du vil forsegle tråden på pakker legger du det rett på pakken i stedet for på bakepapir.
 
Tusen takk for svar, begge to!!

Nissemor: Nei, jeg er ikke for streng :nissefnis: Det blir fort sot eller at det blir for lite lakk, at den kjølnes før jeg får satt stempelet nedi, eller seglet brekker... Takk for link :jupp:

Camlin: Takk for oversiktlig fremgangsmåte. God idé med det bakepapiret! :ok:
 
I kveld har jeg sittet med stearinlys, bakepapir (på plate), lakkstenger og segl. Kjente at det lugget litt i tålmodigheten min... :nissefnis: Men det var virkelig et godt tips, det der med bakepapiret. Nå har jeg lagd en god porsjon, og noen ble helt mislykkede, ingen helt fine, men mange relativt OK. Har ikke ryddet vekk alt sammen ennå, for vurderer å prøve ut en ny porsjon (med ny tålmodighet) i morgen. Jeg skal forsegle 24 konvolutter til en adventskalender. Jeg ser for øvrig at det finnes limpatroner til limpistol som man kan bruke som lakk. Tenker jeg ser en gang til på det neste år. Men i år blir det som det blir.
 
Øvelse gjør mester. Jeg fikk en del mislykkede til å begynne med jeg også. Jeg brekker dem i 4-5 biter og fester dem frampå lakkstiften og smelter dem på nytt. Om det ikke er for mye sot idem da. Lakkstempel gir meg helt "Petter og Lotta feirer jul"-stemning.
 
Øvelse gjør mester. Jeg fikk en del mislykkede til å begynne med jeg også. Jeg brekker dem i 4-5 biter og fester dem frampå lakkstiften og smelter dem på nytt. Om det ikke er for mye sot idem da. Lakkstempel gir meg helt "Petter og Lotta feirer jul"-stemning.

Hehe - jeg tenker på Jul hos (Astrid Lindgrens) Madikken :sweet:
 
Jeg har gitt opp lakkstengene for nå. Broren min prøvde seg på det, og han fikk det til, men ikke jeg. Så nå har jeg lagt dem vekk, og brukt farvepatroner i lav-temperatur-limpistol i stedet. Perfekt resultat! (Føler jeg har jukset litt, men det ble i alle fall segl som jeg lagde selv, og ikke klistremerke-segl :jupp: *fornøyd*)
 
Jeg har kjøpt slike lakk-biter /chips eller hva jeg skal kalle det. Kommer med en liten metallskje som du legger lakkbiten i, holder det over varme (talglys feks) tømmer det over der jeg skal forsegle når biten er smeltet.

Slik: http://www.pandurohobby.no/Catalogue/30-Papir-Stempler/3060/306035/1/712709-Lakkbitersmelteskje-Rode
Jeg får heller ikke til lakkstengene, men disse bitene i skje fungerer fint :smile:
Fargepatroner i limpistol har jeg aldri prøvd, så takk for tips!
 
Fargepatroner i limpistol har jeg aldri prøvd, så takk for tips!

Bare pass på at du bruker limpistol med LAV VARME. (Man har "vanlige" limpistoler med limpatroner med diameter = 11 mm, og limpistoler med lav temperatur som bruken limpatroner med diameter = 7 mm, og farvepatronene er altså 7mm i diameter)
 
Tilbake
Topp Bunn