Jeg har fått meg symaskin og trenger alt av tips!

På denne siden har forfatteren gått igjennom "Hvordan lage en quilt", siden finner du her
Hun har laget et ganske omfattende opplegg hvor hun går igjennom de forskjellige fasene i det å sy en quilt.

Kanskje noen får inspirasjon til å starte opp å sy en quilt :)

Jeg må innrømme at jeg ikke har sydd så veldig mye siden sist, bortsett fra at jeg har lagt opp
4 lengder med gardiner og sydd gardinbånd til dem.

Tenkte jeg skulle prøve meg på å sy vimpler.
Eller engler og hjerter (slike man fyller med vatt)
Men vi får se om tiden strekker til før Jul :hjerte:http://no.pinterest.com/pin/create/extension/

Jeg har sydd mye fra Tildabøkene. Liker figurene hennes.

I dag er symaskina fremme her også. Voksiposer (en gave og en til meg selv) som er under produksjon

Jeg fikk symaskin i fjor, og kan INGENTING! Ikke engang hvordan å tre den... Men jeg har lyst å prøve litt og kanskje lage julestrømper til gutta, og juleputer i gaver.

Har ikke sydd på en stund jeg heller nå med unntak av at jeg har lagt opp noen bukser på forsommeren og lappet en kjeledress som hadde fått hull på kneet. Jeg har også lyst å sy slike vimpler, tenkte det skulle stå "God Jul" på mine. Men jeg får se om jeg får ånden over meg. :)

Da har jeg ryddet i hobbykroken min, og funnet fram sysakene.
Har bestilt noen hefter med Tilda-inspirasjon (på Panduro-salget), og litt tøy derifra.

Nå lurer jeg på om stoffbitene bør vaskes før bruk.
Bomulsstoff vil vel krympe noe.
Må man isåfall kaste over med sikk-sakk søm for å hindre at tøyet rakner i kantene i vask?
Eller er dette mest viktig når man syr ting som skal vaskes senere?

Jeg vasker alt før jeg syr. Kanskje ikke viktig på julesokker og slikt, men kjedelig om det krymper i vask og sømmene blir helt vridde. Fast bomullstoff er lurt å kaste over før du vasker, evt gjøre som meg å kjøpe noen ekstra cm så jeg kan klippe av de trådene som rakner i vask. Jersey rakner ikke, men ruller seg opp i kantene

Nisselise: Takk for svar. Da tenker jeg at jeg både vasker og kaster over før jeg tar tøyet i bruk.

Jeg har satt meg som mål at jeg innen jeg fyller 40 år, er blitt dreven nok på symaskinen til å kunne sy en hel del klær til meg selv.

Jeg har startet med prøvelapper og diverse reparasjoner, og to kosedyr har det også blitt, men i forrige uke fikk jeg jammen avansert til å ha sydd mitt første plagg! - en vid bukse i "joggebuksestoff" med knyting.

Noen spørsmål:

- Hvordan får jeg maskinen fri fra støv på innsiden? Sånn etter plysjstoff og slikt...

- Hvorfor går overtråden ut av nålen stadig vekk?? (Har Singer, trådspenningen står på 3-4, som den har gjort hele tiden)

- Hva er en overlock-maskin? Burde jeg gå til anskaffelse av en slik? (Jeg er litt smånervøs for å bruke buksen min ute blant folk, for jeg føler meg ikke 100% sikker på at sømmene funker :flau: Jeg har sydd med rett søm + sikksakk på utsiden)

På det første spørsmålet ditt så bruker jeg å støvsuge maskinen min med jevne mellomrom.

Er det når du starter å sy tråden hopper ut? I så fall vil jeg tro at du har for liten trådende fra nålen og ut når du begynner. Trekk litt i tråden før du begynner å sy, så slipper du at den dras ut av nålen.

Overlock er ei maskin som skjærer stoffkanten, syr sammen og kaster over i en operasjon. Jeg bruker min utrolig mye, men det er ikke noe man må ha. Man kan bruke falsk overlock på ei vanlig symaskin dersom du har elastiske sømmer på din

Hvis du skal støvsuge maskinen din er det lurt å dra en nylonstrømpe over tuten på støvsugeren og stille støvsugeren på laveste styrke. Så forsvinner ikke eventuelle deler... :) Det er også fascinerende å se hvor mye støv som faktisk får plass inne i en symaskin!

Overlock er flott om man syr mye klær, så den er noe å vurdere når man er blitt litt "varm i trøya". Så lenge du prøver ut om klessøm er noe for deg, holder en vanlig maskin lenge (som Nisselise sier). Hvis du har sett på Det Store Symesterskapet er det flere av deltakerene som faktisk ikke har prøvd overlock tidligere, det viser at det faktisk går an å sy klær uten :)

th

Jeg har symaskin, sydde en del før, men de siste årene har det blitt når jeg må.

Takk for tipset om å støvsuge symaskina, det har jeg ikke tenkt på! Det haster ikke med å støvsuge den jeg har nå, fikk svigermor sin som er nesten ny og så og si ubrukt rett før jul.

Det jeg har sydd mest av er gardiner og lappeteknikk (log cabin). Gikk på sykurs på slutten av 80- begynnelsen av 90-tallet en eller annen gang, sydde massevis av løpere og puter, særlig puter med sånn brettestjerne på midten, se over (ville ha bildet nederst, men det gikk visst ikke :D )

Takk for svar, alle sammen! :glad:

Nisselise:
Det er når jeg har sydd et stykke - 15-25 cm innpå stoffet

Eirin H:
Nylonstrømpe høres bra ut ;)

Juletrekula: Nydelig stjerne!

Kjenner jeg har litt lyst på sånn overlock-maskin, men de koster jo skjorten. Tenker det er best jeg gjør som dere sier, tester ut litt om jeg vil bruke tid og penger på nettopp klessøm.

Bare så er sagt, bildet av den stjerna har jeg funnet på nettet :D jeg har sydd mange slike i forskjellige størrelser og varianter, men har ikke noe igjen av det her hjemme, alt er for lengst kastet eller gitt bort. Når stoffer blir falmet av vask og bruk og farger og mønstre går ut av moten orker jeg ikke å ta vare på ting lengre, selv om det er noe jeg har laget selv.

Takk for svar, alle sammen! :glad:

Nisselise:
Det er når jeg har sydd et stykke - 15-25 cm innpå stoffet

Eirin H:
Nylonstrømpe høres bra ut ;)

Juletrekula: Nydelig stjerne!

Kjenner jeg har litt lyst på sånn overlock-maskin, men de koster jo skjorten. Tenker det er best jeg gjør som dere sier, tester ut litt om jeg vil bruke tid og penger på nettopp klessøm.

Jeg har overlock, og elsker den, men jeg syr mest klær i strechstoffer. Kjøpte en som ikke var av de dyreste, men den er super. Jeg har en elna 664 pro. Hvis du går på feks tonje.no, eller symaskiner.no har de ofte billige demomaskiner de selger

Mye skjedde her, og jeg kom meg ikke videre. Nå er symaskinen min ødelagt, og jeg vurderer å kjøpe en ny, av bedre kvalitet. Jeg savner faktisk å sy! - hvem skulle tro det? Jeg prøver å finne enkle "nybegynner-prosjekter" på nettet. Tenker at jeg gjerne skulle hatt noe konkret, før jeg bestemmer meg for å kjøpe ny maskin. Noen tips?

Det var gode spørsmål :sweet:

Drømmen er vel å kunne sy klær til meg selv en dag. (Jeg har ingen barn å sy til) Men i første omgang vil jeg prøve meg på mindre prosjekter - de kan bli julegaver, en måte å lære teknikker, og jeg finner ut om det med maskinsøm virkelig er noe for meg. Da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen fikk jeg stadig høre hvor dårlig jeg var til å sy på maskin. Men i voksen alder har jeg altså prøvd litt, og syntes jeg ikke var så verst likevel :sweet:

Det med stoffer, vet jeg ikke hva jeg skal svare på. Antar at noen er lettere å jobbe med enn andre, og at det kommer an på hva jeg skal lage. Vil lage ting som faktisk kan brukes. Kanskje ikke så dumt å bruke stoffer fra f.eks. IKEA sånn til å begynne med, og heller spare de dyrere stoffene til jeg har mer kontroll?

Jeg ville anbefalt deg ikea-stoff til feks enkle toalettmapper. Skal se om jeg finner link på en jeg har sydd og som jeg syns var gøy å lage, hvor du får prøvd deg på både for og glidelås. Du kan også bruke ikeastoff til feks julesokker. Der kan du enten aplikere eller sy på strykemerker.

Av mer stretchstoff (feks jersey) kan du teste buff og luer i starten, og gå over til topper, bukser og kjoler til deg selv etterhvert :) da bør du ha stretchsøm på maskinen din, som feks trestegs sikksakk, falsk overlocksøm etc.

Tilbake
Topp Bunn