Jeg har fått meg symaskin og trenger alt av tips!

Dra til din lokale symaskinbutikk og test ut forskjellige maskiner. Både merke og modell
Da finner du ut hva som passer best for deg, og det du ønsker å sy.
Der er det også betjening som vet hva man trenger og kan veilede på en skikkelig måte
Men,- ikke kjøp med en gang, ta med deg brosjyrer på de maskinene du likte best og sett deg grundig inn i de forskjellige maskinene.
Mange symaskinbutikker selger også brukte maskiner med garanti, dette kan også være et godt alternativ.

Generelt vil jeg si at man må ha en maskin som har litt tyngde slik at den står stabilt når du syr.
De billige som f.eks Elkjøp selger, er ofte (men ikke alltid) altfor lette, da egner de seg til kun småjobber som å legge opp bukser
Det er viktig for sygledens del at man kjøper en maskin som vil dekke de behovene man har!
Jeg tipper at om du ikke har store planer om å sy myyye, så holder det med en mekanisk maskin. Pass bare på å få en som har de sømmene du vil ha behov for. Spør i butikken hvilke sømmer de mener du vil trenge. Ingen spørsmål er dumme, bare spør og grav det er derfor de er der!!!:)

Selv sverger jeg til Husqvarna, men andre merker er nok like gode. De jeg kjenner som syr mye har enten Janome, Bernina, Husquana, Brother eller Pfaff. Og alle mener at deres maskin er den beste.... :) Det er fordeler og bakdeler med alle maskiner, så det gjelder å sette seg inn i de forskjellige.

Håper du får litt ut av denne!
Lykke til videre! :)

Det Eirin sier om å kjøpe en maskin hos forhandler tror jeg er viktig. Jeg har janomemaskiner (symaskin, overlock og coverstitch i tillegg til ei barnemaskin), og liker de godt, men tror egentlig andre merker er gide også. Viktig å tenk over hvilke type sømmer du trenger til ditt bruk (stretchsøm, quiltesøm, pyntesømmer etc ) jeg har en ikke så innmari dyr symaskin, men den har aplikasjonssøm og quiltesøm i tillegg til stretch og noen pyntesømmer, så det er en litt alroundmaskin

Det er svært vanskelig for meg å kjøpe over disk, så jeg må nok belage meg på å finne noe i jungelen på nettet. Tenker at jeg styrer klar av det helt billigste (som den maskinen jeg har, som er ødelagt nå), samtidig som jeg ikke vil legge FOR mye penger i det, dersom det ikke blir en ny interesse. Bruker ikke maskin til flere tusen for å reparere dynetrekk...

Jeg har kommet frem til at jeg venter litt med symaskinen, både av økonomiske årsaker og at motivasjonen ikke er helt der. Men takker for alle tips - det gjør det lettere når jeg endelig får kjøpt maskin :sweet:

Nisselise: Jeg så på den toalettmappen, og fikk lyst til å lage sånn. Har du lagd akkurat denne typen før? I kommentarfeltet skriver noen at den ikke blir så fin inni, og at den burde sys i to omganger. Har du gjort deg noen tanker omkring det?

Det som ikke blir så fint med den inni er ta du syr hjørnene på skrå, og klipper va selve hjørnet, så du ser på en måte foret inni. Jeg har ikke prøvd å sy den i to deler, men jeg syr med overlock, så har du falsk overlock på maskina anbefaler jeg å sy først rettsøm, så klipper du av hjørnet, og syr med falsk overlock etterpå helt i kanten.

For å unngå «råsøm» inne i mappen kan du sy på et skråbånd der du har sydd hjørnene på skrå.
Eller så syr du over med sikksakk helt tett, helst med tråd i samme farge som foret.
Denne modellen er både relativt enkel å sy og fin når den er ferdig :)
Jeg har brukt denne når jeg har undervist på nybegynnerkurs.
Det beste med den er at det ikke er noe «knot» å sy i glidelås.

Takk for svar, begge to! Kjenner jeg får mer og mer lyst til å prøve meg på symaskin! :sweet: Ser på quilting for nybegynnere og også "Symesterskapet" på Youtube nå. Vil nok helst sy klær etter hvert, men starter i det små og blir vant til maskinen, tenker jeg. (Har dog ikke kjøpt symaskin ennå, bare samler motivasjon og interesse)

Jeg syns det er kjekt å sy barneklær i jersey som en start på å sy klær. Enkle bukser og kjoler. Jersey har «fordelen» av at man kan strekke til delene, så det passer alltid.

Min drøm er å sy trønderbunad til lillemor. Det er et prosjekt jeg tenker å starte med til høsten

Så inspirerende tråd 🤩 Jeg har både symaskin og overlock som står til pynt 🙈 Må lære alt på nytt hver gang jeg skal bruke. Utfordring her er at det blir så mye greier med stoff og styr når jeg først setter i gang. Dvs rot.

Så inspirerende tråd 🤩 Jeg har både symaskin og overlock som står til pynt 🙈 Må lære alt på nytt hver gang jeg skal bruke. Utfordring her er at det blir så mye greier med stoff og styr når jeg først setter i gang. Dvs rot.
i feel you! har det litt sånn med OL'en... har utsyr en systue bare kan drømme om....men mangler tiden...... legg gjerne ut det dere syr da ! så vi fårshe !

Nei, dessverre :flau:

Har et par gardiner som må legges opp, men jeg har ikke kommet så langt enda
Sist jeg satt med maskinen (mange år siden) så bare stoppet alt opp :sinnsyk:
Skjønner. Min har også stått stille siden et quilteprodjekt jeg ikke fikk til. Men nå ser jeg Symesterskapet, og blir så inspirert! Har til og med noen (såkalt) enkle mønstre på hhv bukser og topper jeg har veldig lyst til å teste ut. Skulle bare ønske jeg hadde et eget syrom, for det bremser litt på krefter, lyst og kreativitet når alt utstyret må settes frem, stå i veien og ryddes vekk igjen 🥴

Skjønner. Min har også stått stille siden et quilteprodjekt jeg ikke fikk til. Men nå ser jeg Symesterskapet, og blir så inspirert! Har til og med noen (såkalt) enkle mønstre på hhv bukser og topper jeg har veldig lyst til å teste ut. Skulle bare ønske jeg hadde et eget syrom, for det bremser litt på krefter, lyst og kreativitet når alt utstyret må settes frem, stå i veien og ryddes vekk igjen 🥴
kom til nordkisa ( jessheim) å sy sammen med meg ! jeg har syrom, men mangler tid og grunn for å sy 🫣 jeg kan varmt ambefale ida victoria sine mønstre..godt beskrevet og alt hun har syr hun også steg for steg på youtube :nisseblunk:

Min unnskyldning er også at jeg ikke har syrom, men så er det kanskje mer det at jeg ikke har for vane å gjemme meg bort å gjøre ting som er kun min hobby, bortsett fra på tidlige morgener hvor jeg holder på med budsjett og bullet journal.
Symaskin lager såpass lyd at det er vanskelig å gjøre mens familien ser tv, så det siste jeg sydde var for hånd til middelalderfestivalen i juni.

Tilbake
Topp Bunn