Jule-/nisselandsby

Alvin

Snøball
Reg.
10 Nov 2010
Innlegg
697
Noen som bruker å ha nisselandsby/julelandsby? Hva har dere med i byen? Del gjerne bilder :glad:

Jeg tenkte innføre "bygging" av julelandsby her fra i år. Har skaffet en del små hus (sånne for å ha telys inni, eller som har ledlys inni), små trær i ulike former og materialer osv. Her skal alle smånisser og andre småfigurer bo. Tenkte også at mye av pynten barna lager i barnehagen og på juleverksted kan plasseres i byen. Og pepperkakehuset får stå der når det er ferdig.

Skal ikke ha dyre ting jeg er redd for her, har funnet mye i bruktbutikker f.eks. Ideen er at barna skal være med og bygge, og om de vil ommøblere og leke med figurene i advents- og juletiden er det lov! Forhåpentligvis blir byen større og større for hvert år som går, etterhvert som vi kommer over morsomme figurer, hus og andre ting som passer inn.

Til nå har vi:
  • Ulike småhus for å ha telys (skal ha batteri-telys) i, og en del med innebygde ledlys i.
  • Små trær i ulike materialer, størrelser og grønnfarger
  • En iglo/snøhule (en rund lyskule fra Søstrene Grene for å ha telys i)
  • Gjerde (kom over et brunt Playmobil-gjerde for et par tiere i Lekekassen sin outlet :nissefnis:)
  • Et juletog (egentlig en juletrekule, men kan stå selv)
  • To små julebiler (egentlig juletrekuler, men kan stå selv)
  • Smånisser og -engler
  • Snømenn som gutten ha laget
  • Noen hjorter og reinsdyr, inkl. et gutten har laget selv av kongler
  • En liten kongle-ugle gutten har laget selv
  • Kongler

Har tenkt å skaffe:
  • Hvit fløyel til å ha under som snø
  • Små esker til å bygge opp avsatser, bakketopper osv.
  • Rundt, lite speil til isbane
  • Kjelke
  • Småpakker
  • Noe å lage vei med - hva kan det være? :vetikke:
 
Det høres veldig koselig ut. Jeg lager julelandsby med elevene mine, men be bygger husene selv og særlig lekevennlig er dem ikke.
 
Åhh, så koselig at flere her inne har nisselandsby og så koselig at du involverer barna i den. Det høres ut som et skikkelig koselig familieprosjekt :hjerte:

Min landsby kan du lese litt om i planleggeren min. Jeg har tatt litt av og gleder meg enormt til jeg skal ta den frem igjen. Ikke mange dagene igjen nå. 1 desember skal den være på plass. Jeg er alltid på utkikk etter ting til nisselandsbyen min og det er mange som leter for meg når de er på reise. Jeg har ganske lave hus og må derfor ha veldig små (helst 3-5 cm) nisser og andre ting.Jeg har kjøpt mye på Ebay til en rimelig penge (søk på dollhouse miniatures), du kan finne masse fint fra en liten tier og oppover. Jeg har også funnet noe på loppemarkeder, noe har jeg fått av gode kolleger, noe har blitt laget til meg av mannen og pappa, noe er kjøpt på lekebutikken...

Av bygninger har jeg to hus (laget av pappa for mange år siden (ca 50 og 25 år siden), et vedkjul (laget av pappa for 4-5 år siden), et stort stabbur (jeg har arvet det, men det er kjøpt ferdig i sin tid), et lite stabbur som jeg kjøpte i år, et utedo som jeg har kjøpt i år, ei markedsbod (kjøpt på Ebay for 5-6 år siden.

- Jeg har ski med staver, akebrett, snøball-lykt, ryggsekk med stål-termoser i, snømann... (dette er fra Lundebyhus og ble kjøpt billig på januarsalg for mange år siden).
- Fra Ebay har jeg dørmatte med velkommen på, melkespann med avtagbart lokk, søpell-spann med lokk som vippes opp,ei stein-trapp, postkasse,badestamp, r, bayleys, brus, kakefat, kopper, glass, cafes-sett som står utenfor markedsboden, et lite mini-tog, ei kjerre med håndtak til å dra, sopelime, gardintrapp i tre, mel-sekker, sekker med kaffe, ei krukke med klubber, kurver med frukt, grønnsaker og egg.... Ja, sikker veldig mye mer som jeg ikke kommer på nå.
- Fra Panduro har jeg kjelker, en grøtbolle, badestamp i tre.Ja, en "skinnbit" som jeg skal klippe til å lage skinn-feller av i år.
- Fra søstrene Grene har jeg mange juletrær, både store og små. De selges til en billig penge før jul.
- Mange nissefigurer som er arvet, fått i gave, noen piperenser-nisser jeg har laget selv.
- På Br-leker har jeg kjøpt mange dyrefigurer, men da kjøper jeg alltid "barna", da de voksne dyrene blir for store. Jeg har hest, gris, rev, hjort, rådyr, lam....
- Mannen har laget spark, øks, ved, huggstabbe, bålpanne...
- Pappa har laget vedskjulet, øks, ved, vedstabel, huggstabbe...

Nå har jeg kjøpt meg fimo-eire som jeg skal lage mat m.m av. Tenkte blant annet å få til pølseringer, spekepølse, skinke m.m som skal henge utenfor det lille stabburet, for å vise at her henges mat til lagring. I det store stabburet har nissene verkstedet sitt.


Det er sikkert mye jeg glemmer her nå.
Jeg har ikke bilder av landsbyen nå, men skal gjøre et forsøk på å legge det ut når jeg tar det frem, men jeg har slitt for å få lagt bilder her før, så vet ikke om jeg får det til. :nissesmil:
 
Så koselig Mosse! Mine ting er ikke så små da, er sånne vanlige lysthus og sånt :nissesmil: Men syns det er så koselig å samle alt smånipps et sted i stedet for å spre det utover huset :nissesmil: så mye gøy du har, nå fikk jeg mange gode ideer - tusen takk<1
 
Hvordan bygger dere husene? :nissesmil:
Jeg har fått rester av kartong som brukes til passpartout fra et innrammingsverksted. Eleven har fått arbeidstegninger på huse fra ulike tidsepoker og fikk velge hvilke(t) de ville lage. De måler opp, skjærer ut, maler og limer sammen med limpistol. De har blitt kjempefine.
 
Tilbake
Topp Bunn