Sukker eller melis til brente mandler?

Julegløgg

Adventsstjerne
Reg.
31 Jul 2013
Innlegg
506
Sted
Nordaførr
Jeg har sett at det varierer litt i oppskriftene om det skal brukes sukker eller melis når man lager brente mandler. Hva er deres erfaringer? Hva blir best, og mest likt sånne gode butikkjøpte? Jeg vil jo helst at knekken utenpå mandelen skal være perfekt :nam:

Er det forresten noen som har prøvd å lage salte mandler, eventuelt noe ala Walters mandler-sjokoladen?
Nå tar julesnoptrangen over her... og ja, klokka er ikke engang 8 på morgenen :knegg:
 
Sukker eller Melis har jeg desverre ikke noen formening om...
Men jeg har et lite tips: i fjor kjøpte jeg brente mandler med smak. Vanilje og kakao var veldig gode varianter!
Bare fantasien som setter grenser :smile:
Lykkee til!
 
Nam! Jeg gjetter at det er kjempegodt å blande inn noen form for sjokoladesmak i mandlene, så antar de med kakao var gode, ja ;)
 
Vi lager ofte salte mandler. Jeg skålder mandlene først og bruner dem ørlite i en stekepanne med en nøytral olje. Heller dem så på tørkepapir før jeg strør over grovsalt og rører rundt. Lar de tørke en times tid før jeg legger dem på glass. Har også dyppet noen av dem i sjokolade og det ble kjempegodt.
 
Har bare laget med sukker, men i mitt hode må det bli hipp som happ siden melis bare er finmalt sukker. Og siden luften i melisen også blir borte når sukkeret smelter så tror jeg det ikke har noen betydning.


Om man derimot til slutt vil vende mandlene i melis blir det jo noe annet, da blir de jo hvite utenpå :smile:
 
Sukker eller melis er litt smak og behag. Men jeg pleier å lage noen med 50/50 sukker/honning som jeg salter etter at de er ferdige. Blir snabla gode. :smile:
 
Tilbake
Topp Bunn